فروش، نصب و راهاندازی خودپرداز، تنها نقطه آغاز تعهد شرکتهای ارائهکننده خدمات این ماشین کارآمد بانکی است، دلایل زیادی وجود دارد که مالک یک دستگاه خودپرداز تصمیم بگیرید شرکت پشتیبان جدیدی برای سرویسدهی دستگاه خود انتخاب کند. ممکن است خریدار، دستگاه را بهصورت دست دوم از شخص حقیقی خریداری کرده و تصمیم داشته باشد بنابر تحقیق و اطلاعات خود با شرکت معتبرتری قرارداد ببندد. یا ممکن است از خدمات شرکت قبلی راضی نباشد و به همین دلیل به دنبال انتخاب یک تأمین کننده و پشتیان جدید باشد. فعالیت یک دستگاه خودپرداز مقطعی نیست و تدوام سود آن وابسته به موارد متعددی است که سرویس منظم و پشتیبانی فنی متعهد از مهمترین آنهاست. یک شرکت پشتیبان حرفهای باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا روند سرویسدهی، تأمین قطعات و لوازم مصرفی دستگاه با مشکل مواجه نشود؟ در این مطلب به مهمترین آنها اشاره میکنیم.
۱. شرکت مربوط باید ثبت رسمی و قانونی داشته باشد
از سپردن خدمات دستگاه خودپرداز خود به افراد حقیقی و دفاتری که دارای ثبت رسمی نیستند خودداری کنید. فراموش نکنید شرکت سرویسدهنده الزاماً به بخش قابل توجهی از اطلاعات و قسمتهای استراتژیک دستگاه شما (به واسطه ارائه سرویس) دسترسی خواهد داشت که ممانعت از آن غیرقابل اجتناب است. سپردن خدمات دستگاه به شرکت نامعتبر غیر رسمی نهتنها امنیت دستگاه شما را به خطر خواهد انداخت بلکه باعث میشود به دلیل عدم رعایت استاندارهای لازم در تامین قطعات و لوازم مصرفی، استهلاک دستگاه بالا رفته و در آینده نیاز به سرویس بیشتری پیدا کند. نیاز است قبل از عقد قرارداد رسمی پیشنیه و ثبت رسمی شرکت مذبور به طور کامل استعلام شود.
۲. جغرافیای محل استقرار شرکت را در نظر داشته باشید
دستگاه خودپرازد را به یک خودرو ثابت در محل تشبیه کنید. سرویسدهنده معتبر باید در منطقه یا شهر نزدیک محل استقرار دستگاه حضور ثابت فیزیکی داشته باشد. نماینده سیار و مواردی از این دست برای انتخاب یک سرویسدهنده معتبر کافی نیست. این موضوع به جهت انتخاب سرویسکارهایی که به واسطه آشنایی اینترنتی یا تبلیغات شناخته و معرفی میشوند اهمیت زیادی دارد. برای مثال ممکن است شما جستجو کنید «سرویس و پشتیبانی خودپرداز در اصفهان» و اینترنت به شما ده ها نماینده معرفی کند. الویت با شرکتی است که علاوه بر سایر موارد اشاره شده در این مطلب، در شهر محل یا نزدیک نصب خودپرداز استقرار دائم و ثابت داشته باشد. لازم به ذکر است که هرچقدر عمر یک دستگاه بیشتر شود نیاز به پشتیبانی و سرویس آن نیز بیشتر احساس خواهد شد. به همین دلیل ممکن است دستگاههای نو در سالهای اول خدمت، نیاز مبرمی به سرویسهای پرهزینه نداشته باشند.
۳. پیشنیه شرکت و مشتریان آنها را استعلام کنید
پرس و جو کنید ببینید شرکتی که قرار است از خدمات آنها استفاده کنید چه تعداد مشتری داشته و طول مدت سرویسدهی به آنها چه مدتی بوده است. این روش یکی از بهترین شیوههای ارزیابی سطح کیفیت خدمات شرکتی است که قرار است از پشتیبانی آنها استفاده کنید. حتی میتوانید در صورت امکان با مشتریان آنها تماس گرفته و در مورد سطح کیفیت خدمات آنها تحقیق کنید. معمولا شرکتهای معتبر رزومه و فهرستی از مشتریان گزیده خود را در رزومه و سایت رسمی خود منتشر میکنند. با این حال اگر چنین مستنداتی نیافتید در مورد آن سوال کنید. برخی از شرکتها خودپرداز را زیرمجموعه ماشینهای اداری قلمداد کرده و طیف وسیعی از خدمات را برای محصولات مختلف اداری ارائه میکنند. بهتر است با شرکتهایی وارد تعامل شود که به صورت تخصصی بر روی تجهیزات بانکداری الکترونیک مثل خودپرداز، کارتخوان و تجهیزات مرتبط فعالیت میکنند. این شرکتها معمولا کیفیت خدمات بهتری نسبت به مجموعههای بزرگ چندمنظوره دارند.
۴. زمان، روش، سطح پاسخگویی شرکت را قبل از عقد قرارداد ارزیابی کنید
میتوانید به عنوان مشتری فرضی با بخش پشتیبانی و خدمات شرکتی که قرار است از خدمات آنها استفاده کنید تماس بگیرید و سطح پاسخگویی آنها را ارزیابی کنید. معمولا بسیاری از شرکتها در بخش فروش و بازرگانی در کمترین زمان ممکن پاسخگوی مشتری جدید هستند اما بخش پشتیبانی آنها ممکن است به دلایلی چنین تعهدی را در قبال مشتریان قدیمیتر نداشته باشد که این موضوعِ جالبی نیست و باید به آن توجه داشت. تعداد کانالها و راههای تماس، ساعات و زمان پاسخگویی و کیفیت آن مواردی هستند که میتوانید در این ارزیابی به آنها استناد کنید.
منبع: ayrikatm